رونمایی از «مصحف واضح» /هنرمندان مسلمان در خوشنویسی پیشرو بودهاند
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۳۴۱۸۵
وحید عزیزینژاد بنیانگذار طرح «مصحف شریف به قلم واضح» معتقد است این پروژه کاری تجاری و تبلیغاتی نیست و قرار است نیازی را از مردم رفع کند. به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، نشست خبری معرفی قرآن واضح (قرآن با فونت واضح) با حضور وحید عزیزینژاد بنیانگذار طرح مصحف با قلم واضح، محسن سلیمانی مدیر هنری و طراح، رضا بختیاری فرد و امید امامیان طراحان قلم واضح صبح سهشنبه ۲۱ مردادماه در گالری لاله برگزار شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وحید عزیزینژاد بنیانگذار طرح مصحف به قلم واضح درباره این قرآن توضیح داد: چهار سال است کاری را با دل و فکر شروع کردیم و هر کدام از دوستان که متوجه شدند همراه ما شدند. این مصحف، کاری تجاری و تبلیغاتی نیست و فکر میکنیم نیازی از مردم رفع کنیم. کار من تولید سرویسهای اینترنتی است و با روشها و راهکار جدید و نوآورانه سروکار دارم.
وی درباره شکلگیری این طرح بیان کرد: در حوزههای فرهنگی و مذهبی با وجود اینکه مردم از سنین پایین با مکتوبات دینی سروکار دارند، اما نیازهای آنها در قالبهای سنتی است، به همین دلیل درصدد برآمدیم تا با روشی مدرنتر این نیاز را بهروز کنیم. در پروژه واضح ما از تمام ظرفیتهای مجازی و مدرن و گوشیهای هوشمند بهره گرفتیم تا با همه برنامهها سازگار باشد.
محسن سلیمانی مدیر هنری طرح قرآن واضح گفت: طراحی قلم یا فونت یا تایپ فیس چند سالی است که با حضور طراحان خوب و جوان در ایران شکل گرفته و نیاز موجود برای جامعه از طریق اینها برطرف شده است. خیلی از این فونتها را دیدهاید و میشناسید و هر روز با ان سروکار دارید. به جرأت میتوانم بگویم رضا بختیاریفرد و امید امامیان از پیشروهای طراحی فونت هستند.
رضا بختیاریفرد طراح قلم و فونت واضح درباره تایپ فیس گفت: واقعیت این است طراحان تایپ خیلی دیده نمیشوند، اما حضورشان در جامعه جدی است و یکی از مهمترین بخشهای نوشتاری سطح شهر و … به حساب میآیند.
وی بیان کرد: طراحی فونت در ایران حرفه نوپایی است و تنها انجام دادن آن سخت است چه برسد به اینکه در این حوزه کار تیمی انجام دهیم. ما این خطر را کردیم تا به کیفیت بالایی برسیم.
امید امامیان دیگر طراح فونت واضح نیز گفت: من و رضا بختیاریفرد بعد از اتمام دانشگاه و بعد از سربازی، به این فکر افتادیم که آیا میشود کار طراحی فونت را به صورت گروهی انجام دهیم. در سال ۹۶ آقای عزیزنژاد پیشنهاد طراحی تایپ فیس قرآنی متناسب با صفحات وب و موبایل را به ما داد و ما هم قبول کردیم. قبل از شروع کار، به موزه قرآن کریم و آستان قدس رضوی رفتیم و به بررسی فونتها پرداختیم و پس از آن فونت واضح را طراحی کردیم.
وی بیان کرد: خرداد ۹۶ بعد از هشت ماه، ورژن اولیه قلم واضح را رونمایی کردیم و مدتی آن را آزمایش کردیم و نتایج دیگری را بررسی کردیم تا به اینجا رسیدیم.
سلیمانی درباره کلیت طراحی این مصحف، با اشاره به اولین قرآنهای گردآوری شده، گفت: هنرمندان مسلمان در خوشنویسی و معماری پیشرو بودند و این دو هنر همیشه با هم همزمان بودند و بر هم تأثیر داشتهاند. اما قرآنسازی و کتابسازی در کنار اینها جایگاهی عظیم داشته است و آنچه که برای ما اهمیت دارد همین ماندگاری این هنر است.
وی بیان کرد: در این کتاب سعی کردیم از این اصالت استفاده کنیم و از تکنولوژی نیز بهره گرفتیم تا طراحی جدیدی را به نمایش بگذاریم و ریشهها در گذشته در حال زندگی کنیم و نگاهی به آینده هم داشته باشیم و این همان تعریف هنرهای سنتی است.
این هنرمند طراح گرافیک توضیح داد: در این قرآن سعی کردیم از شیوههای مدرنی استفاده کنیم که ریشههایش در گذشته و سنت باشد و صفحهآراییهای آن شبیه به اشکال گذشته است؛ بنابراین سعی کردیم طراحی با نگاه مینیمال طراحی را انجام دهیم تا مخاطب به ویژه جوانان جذب شوند. این مصحف جلدسازی خاص و تفکیک شده با عطف ویژه دارد. از حروف کوفی برای تزئین قرآن استفاده کردیم. فونت فلک نیز در کنار فونت واضح برای تزئین مصحف استفاده شد.
سلیمانی خاطرنشان کرد: در طراحی گرافیک سفارشدهنده بسیار مهم است و خوش ذوق بودن آقای عزیزینژاد بسیار در این زمینه به ما کمک کرد.
رضا بختیاریفرد همچنین گفت: وقتی سیر تکامل خوشنویسی را میبینیم متوجه میشویم که دستگاههای خطی برای یک نیاز طراحی شدند، اما الان به جایی که رسیدیم که با خط نسخ قرآن نگارش میشد، اما در این پروژه، طراحی فونت و خط بر اساس نیاز روز جامعه طراحی شده است. خط واضح برای خواندن آسان و فهم راحت قرآن طراحی شده است.
عزیزینژاد گفت: هدف از طراحی قلم یا فونت واضح این است که جامعه با فونتی باکیفیت و کاربردیتر مواجه باشد. البته هدف ما ایجاد اپلیکیشن نیز بود که رابطهها را متحول کند، اما به این نتیجه رسیدیم که فونتی با قابلیتهای مختلف داشته باشیم. بخشهای دیگر این پروژه شامل ایجاد تحول در مکانیسمهای کتاب است. وقتی بخش خصوصی وارد کار میشود ملاحظات تفاوت میکند و کار با راندمان بهتری انجام میشود؛ به همین دلیل برخی از موانع موجود سر راه را پشت سر گذاشتیم.
وی همچنین درباره تفاوت این خط با خط عثمان طه که مناسب قاریان قرآنی است، بیان کرد: اینکه چرا عثمان طه فراگیر است موضوعی جدا است؛ جنبههای خوب و عالی که در فونت عثمان طه است در خط ما نیز رعایت شده است. اینکه چه هنر و نبوغی بوده که در ۶۰۰ صفحه این خط را به صورت دستی تدوین کند، بحثی جدا است، اما قرآنی که قرار است ما رونمایی کنیم تمام نکات لازم برای قاریان و حافظان قرآن را نیز در بردارد. لازم است تاکید کنم در شکل کتابت قرآن وارد نشدیم و به همین دلیل میتواند از نظر رسمالخط در خارج ایران نیز منتشر شود.
«مصحف شریف به قلم واضح» روز سه شنبه ۲۸ مرداد ماه ساعت ۱۰ صبح در سالن سعدی برج میلاد تهران رونمایی خواهد شد.
منبع: خبرگزاری دانشجو
کلیدواژه: محسن سلیمانی آستان قدس آستان قدس رضوی گرافیک رضا بختیاری فرد عزیزی نژاد طراحی فونت فونت واضح قلم واضح
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۳۴۱۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
قریشی: داور برای اخراج نکردن چشمی توجیهی ندارد
به گزارش "ورزش سه"، محمد قریشی مدافع ذوب آهن پس از شکست برابر استقلال و در جمع خبرنگاران گفت: به هر دو تیم خسته نباشید میگویم. در روزی که حقمان باخت نبود، شکست خوردیم. به تیم استقلال تبریک میگویم. ولی من افتخار میکنم که در چنین تیمی بازی میکنم.
او ادامه داد: تا دقیقه 90 برابر صدرنشین لیگ و تیمی که برای قهرمانی تلاش میکند، واقعا شجاعانه بازی کردیم. هر کاری که توانستیم انجام دهیم ولی برد و باخت در بازی هست و به استقلال تبریک میگویم.
مدافع ذوب آهن اضافه کرد: من فقط میخواهم درباره یک مورد صحبت کنم و جز این درخصوص چیز دیگری حرف نمیزنم. دقیقه 75 بازی، آقای کوپال ناظمی با چه توجیهی میخواهند بگویند که چرا روزبه چشمی را اخراج نکردند؟ روی چه حسابی؟
وی با اشاره به خطای روزبه چشمی گفت: صد در صد کارت زرد دوم داشت. من واقعا نمیدانم. واضحترین صحنهای که میتواند اتفاق بیفتد. همه چیز واضح بود، میتوانست در دقیقه 75 روزبه را اخراج کند. بازی یک بر یک بود و ما چند ضدحمله زده بودیم و قطعا میتوانستیم برنده بازی باشیم. داور این کار را نکرد و متأسفانه بازی را باختیم.
قریشی همچنین درخصوص درگیری میان حامدیفر و رضایی نیز توضیح داد: ما داخل رختکن بودیم ولی فیلم آن موجود است. اگر کمیته انضباطی بخواهد کاری انجام دهد، سند آن وجود دارد. این درگیری به بازی رفت بازمیگردد که در جریان مسابقه یک سری اتفاقات رخ داده بود.