داستان طراحی فونت فارسی (تایپ فیس) برند درسا از زیبایی کالیگرافی فارسی تا توسعه هویت نوشتاری برند
تاریخ انتشار: ۸ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۸۱۹۷۳۳
دامون خانجانزاده (متولد ۱۳۵۴) طراح گرافیک، تایپوگرافر و طراح تایپ فیس ایرانی است. او دانشآموخته کارشناسی رشته ارتباط تصویری (گرافیک) از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران و کارشناسی ارشد طراحی گرافیک در دانشگاه هنر تهران است. آثار وی تاکنون در بسیاری از نمایشگاههای انفرادی و گروهی داخل و خارج به نمایش درآمده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
او برای اولین بار با قبول سفارش طراحی تایپ فیس فارسی درسا، تجربیات و هنر خود را وارد صنعت فشن کرده است. در ادامه طی مصاحبهای درباره داستان این سفارش و چالشها و تجربیات جدیدی که برای این هنرمند رقم زده است، میخوانیم.
چه جذابیتی در سفارش درسا و خود درسا وجود داشت که پروژه طراحی فونت آن را پذیرفتید؟
تا به حال برای برندهای زیادی طراحی تایپ فیس انجام دادهام اما کار برای صنعت فشن برایم یک تجربه جدید بود و بنظرم آمد که همکاری با درسا به عنوان یک برند پیشرو فرصت خوبی برای شروع و خلق تجربههای جدید در این عرصه است.
در مسیر این طراحی با چه چالشهایی مواجه شدید؟ چقدر برایتان جدید و غیرقابلپیشبینی بود؟
طراحی تایپ فیس (typeface) برای صنعت فشن به واسطه اینکه چندین ویژگی را باید همزمان در طراحی آن لحاظ کنید، برای من چالش جالبی بود و بله تمامی آنها برایم قابل پیشبینی بودند.
تایپ فیسی باید طراحی میشد که ویژگیهای خوانایی و خواندنی بودن را همزمان داشته باشد و همزمان هویت خود را نیز از کالیگرافی فارسی گرفته باشد که به بازسازی ریشههای اصیلی که هم من به عنوان دیزاینر به آن توجه داشتم و هم درسا، بیانجامد.
کالیگرافی فارسی به واسطه شیوه ی نگارشی که دارد خوانش دشواری دارد ولی ما باید با از الهام از آن تایپ فیسی خلق میکردیم که خوانایی کافی را داشته باشد و در عین حال خواندنی (جذاب) هم باشد و به خاطر ماهیت فشن بازیگوش (playful) هم قلمداد شود.
در نهایت این مسیر ما به کالایی رسیدیم که ویژگیهای کالیگرافیک و جئومتریک را همزمان دارد.
مبنای طراحی فونت را بر اساس چه اندیشهها و ایدههایی گذاشتید؟
عمده این مسیر با همراهی آقای عابدینی که طراحی هویت بصری جدید درسا را بعهده داشتند، پیش رفت. چون تایپ فیس هم بخشی از این هویت بصری است و باید این یکپارچگی بین کار من و آقای عابدینی حفظ میشد.
در این مسیر آقای عابدینی در کنار من بودند و در واقع مبنای مسیری که طی کردیم بر اساس همان اندیشههایی است که طراحی هویت بصری پیش رفته است.
کمی درباره خود فونت و مبانی طراحی بصری آن توضیح میدهید؟
ما در طراحی تایپ فیس سه اصل مهم را در نظر میگیریم.
۱- رسم الخط: به این معنی که تایپ فیس طراحی شده باید رسم الخط نوشتاری آن زبان را کاملا درست و صحیح متناسب با زبان نوشتاری آن فرهنگ ارائه کند.
۲- رعایت هندسه و ریاضیات کار که با حفظ تناسبات نوشتاری و نسبت حروف به یکدیگر همراه است.
۳- شخصیت برند: تایپ فیس برند باید با محتوا و پیامی که برند در قالبهای مختلف به مخاطب خود میرساند مطابقت داشته باشد و همزمان که جلب توجه مخاطب را میکند و پیام را میرساند، شخصیت یکتایی هم داشته باشد.
سخن آخر؟
کمتر برندی پیدا میشود که با چنین دقت و آگاهی بخواهد در مجموعه هویت بصری خود تایپ فیس هم داشته باشد . وجود این فهم در درون برند درسا که توجه به تایپ فیس اختصاصی به عنوان سفیر برند را همراه داشته است، بسیار قابل تحسین و افتخار است.
منبع: الف
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۱۹۷۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
چشم طبیعت، نمایشگاهی با الهام از زیباییهای طبیعت
نمایشگاه گروهی چشم طبیعت شامل مجموعه ای از آثار بانوان هنرمند با موضوع طبیعت، در نگارخانه فرشچیان افتتاح شد. - اخبار فرهنگی -
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نمایشگاهی گروهی چشم طبیعت با مجموعه ای از آثار دیجیتال آرت و میکس مدیا در نگارخانه فرشچیان موسسه فرهنگی هنری صبا برگزار شد.
شادی فخرینیان مدرس دیجیتال آرت و سرپرست نمایشگاه چشم طبیعت، مهمترین هدف از برگزاری این رویداد هنری را حمایت از بانوان هنرمند و خلاق برشمرد و گفت: برای سومین بار آثار بانوان هنرمند و هنرجو را روی دیوار برده ایم.
وی افزود: این آثار مملوء از خلاقیت هستند؛ تمام هنرمندان و هنرجویان حس درونی خود را اجرا کرده اند.
این استاد هنر با بیان اینکه فعالیت در حوزه دیجیتال آرت و میکس مدیا دشواری خاصی ندارد ، مطرح کرد: هنرمندان نمایشگاه چشم طبیعت بازه سنی 18 تا 50 سال دارند؛ این تفاوت رده سنی نشان می دهد که هنر محدودیت ندارد و تمام علاقه مندان می توانند با کمی پشتکار و البته بهره گیری از آموزش های درست، در مسیر هنر قدم بردارند و پیشرفت کنند.
نازلی نظری هنرمند و مدیر برگزاری نمایشگاه چشم طبیعت هم گفت: در این نمایشگاه 42 اثر از 42 هنرمند ارائه شده است.
وی در خصوص انتخاب عنوان نمایشگاه توضیح داد: رنگ بیشتر کارها سبز بود و به نوعی آثار برگرفته از نور و طبیعت بودند به همین دلیل عنوان نمایشگاه «چشم طبیعت» نام گرفت.
گفتنی است نمایشگاه «چشم طبیعت» تا 20 اردیبهشت در نگارخانه فرشچیان ادامه دارد.
انتهای پیام/